College Tour met Mpho Tutu

Lieve lezers,

Zoals veel van jullie al weten ben ik Apostolisch en ging ik zondag 11 maart naar de jaarlijkse jongerenconferentie. Op deze dag is er ’s ochtends een dienst, daarna lunch en in de middag kan je kiezen uit een aantal workshops. Dit jaar was er de mogelijkheid om een College Tour met Mpho Tutu bij te wonen en natuurlijk koos ik voor deze workshop.

We waren al redelijk vroeg dus besloten vooraan te gaan zitten zodat we een goed zicht hadden en na een tijdje kwam de vrouw van Mpho naast ons zitten. Gewapend met mijn roze boekje en ballpointpen, was ik er klaar voor om 90 minuten naar Mpho te luisteren. De host kwam aanlopen en so it began. In het komende 1,5 uur beantwoorde ze vragen over haar leven, haar geloof, het nieuwe boek dat ze samen met haar vader heeft geschreven en gaf ze als laatste (waar college tour voor bekend staat) een advies aan de aanwezigen. In deze blog wil ik een paar van haar wijsheden met jullie delen.

Een klein meisje vroeg haar en een van haar beste vriendinnen ooit of zij misschien zusjes waren. Ookal hadden ze niet dezelfde huidskleur, hun antwoord was duidelijk. ‘”Are you sisters?” She asked, I respronded with “yes!” Because family goes beyond borders”. En over het thema van de dag (Borders & bridges) had ze nog meer te zeggen. Zo was voor haar heel duidelijk wat het verschil was tussen een grens en een scheidingsmuur en wat liefde voor je medemens hiermee te maken had. “It’s fear that turns a border into a barrier. Because when love sees a border, it builds a bridge”.

Daarnaast vertelde ze dus over het boek dat ze met haar vader schreef. Een van de grote thema’s in dit boek is verzoening. “For reconciliation you must first forgive, you can not take your hurt into the reconciliation space”. Toen vertelde ze over hoe ze vroeger als ze een discussie met haar vader had soms zijn excuses niet wilde aannemen en hij altijd wijze woorden voor haar had. “Forgiveness is like sunshine, it is up to you whether you open the curtains or not. Sunshine is there, it is for you take”.

Aan het einde van de middag het verwachte advies aan de aanwezigen. Toen ze sprak, hoorde ik haar vrouw in mijn oor fluisteren hoe haar vader dit precies op dezelfde manier zou zeggen. “Remember who you are. That you are this one piece of perfection of the  imagination of God. That when God imagined a perfect humanity, it would not be without you. That when God imagined the perfect world, it would not be without you. And so, when you go out of this place, go out to be the blessing that you were created to be.”

Ik had een geweldige dag en vond het geweldig om in de aanwezigheid van zo’n inspirerende vrouw te mogen zijn. En ik hoop vooral dat jullie wat kunnen met haar wijze woorden, al is het maar een van de vijf. Hieronder een filmpje van de volledige CT.

Liefs, Lauriene

Omslagfoto: Apostolisch Genootschap

Plaats een reactie